mandag 28. november 2011

Prosjekt spisestue

 Spisestue er nytt for meg, jeg har aldri hatt penger til å invitere folk på middag eller plass til et spisebord før. Plutselig hadde jeg kjøpt leilighet med nok kvadrat, og siden jeg da var å regne som voksen, måtte jeg vel skaffe meg spisestue også. Full av mot gikk jeg gjennom all reklame jeg fikk i posten og diverse butikker. FYTTI så dyrt! Dessuten var det mye harry med for mye glass og skinn eller litt for chabby shic for min smak. Shabby shic møblene var jo noe av det dyreste, betale for nedslitte møbler?! (Joda noe er fint) Til min store skuffelse måtte gå i tenkeboksen før noen storslåtte selskaper kunne ta sted i stua mi. LOPPIS- JA! Men her i Oslo er jeg ikke den eneste lure jenta som drar på loppis, så det er hard konkurranse om godbitene, ihvertfall spisestuer! På siste av fem markeder jeg var innom den dagen, og 10 minutter før stengetid fikk jeg tak i denne:


10 stoler og et kjempestort bord i heltre eik og som kunne utvides, jaa! Men stolene var virkelig reineste hyttehelvete, fett, støvete ullstoff som lukta rumpe. Og gjett om de var stifta godt fast!


 Jeg strippa alle stolene og malte de hvite, deretter trakk jeg de om i et matt, grått skai- stoff. Kan anbefale Rainbow tekstil i Oslo sentrum, de har virkelig ALT!Jeg er ingen ekspert i å trekke om møbler, det blir mye stifter, lim og hamring, men resultatet ble ikke så verst allikevel?


 Noe av pynten som står fremme på bordet. Stativet til olje, salt, pepper og eddik kjøpte jeg på marked i Kiel og det er jeg veldig glad i. Det gir meg utenlandsk- restaurantstemning! Vasen/ vannkannen er fra en interiørbutikk i Kristiansand, men den og lignende kanner har jeg sett i flere butikker. Serviettholderen er fra Ruth66 og er fortsatt i salg. Masse dinerdigg hos Ruth66! Duken er fra Kremmerhuset.
For å skape litt spenning i bordflaten "mishandlet" jeg den med kjettinger, planke med spiker som jeg dro langs bordet og andre ting som ripet bordplaten kraftig. Naboene trodde nok jeg var gal ettersom jeg brukte en hel dag i påskeferien til å dælje løs på et nytt spisebord.. Bordplaten ble malt med oljebasert gulvmaling i fargen grå pastell, den tåler nok litt juling.. (Eller... jeg VET bordet tåler juling, for jeg har jo jult det)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar